فروش مسکن به افغانستانی ها رسما ممنوع شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که قیمت‌های اجاره در تهران نسبت به سال گذشته بیش از ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. او اظهار داشت: بازار مسکن در زمینه خرید و فروش در حال رکود کامل است و در نیمه دوم سال هیچ تحول قابل توجهی رخ نمی‌دهد؛ زیرا بر اساس تخمین‌ها، مدت زمان انتظار برای تبدیل شدن به خانه‌دار به ۷۰ تا ۸۰ سال رسیده است!

به گزارش صدای بورس، کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، اعلام کرد که قانون الزام در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان، که نهایتاً توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، سال‌هاست که وجود داشت. برخی از این تغییرات مربوط به حوزه‌ی مشاوران املاک بوده، به‌خصوص تبصره ۳ ماده ۱ که به تعرفه‌های مشاوران املاک مرتبط است. او با اعتقاد به این موضوع اظهار کرد که در آینده، جامعه احتمالاً از این قانون راضی خواهد بود.

وی افزود: چند سال است که بازار مسکن در رکود به سر می برد و رشد چندانی نداشته است. مسکن نتوانسته بازاری برای خودش فراهم کند و قشر آسیب پذیر ما از رده خرید مسکن تقریبا خارج شده است. امیدواریم در آینده با تولید مسکن به مقدار زیاد، نسبت عرضه و تقاضا متعادل شود.

گودرزی درباره حق‌الزحمه مشاوران املاک گفت: قبلا تعرفه ما بر اساس درصدی از فروش ملک بود. بنابراین شایع بود که مشاوران املاک باعث گرانی مسکن هستند البته واقعیت نداشت. در قانون الزام آمده که ضریبی از ارزش معاملاتی به عنوان حق الزحمه دریافت شود. قصد قانون‌گذار این نبوده که حق‌الزحمه مشاوران املاک را پایین بیاورد بلکه نحوه دریافت قرار است تغییر کند. با سازمان ثبت و وزارت صمت جلساتی داشتیم که ضریب‌ها به گونه‌ای باشد تا تعرفه از آنچه هم‌اکنون است کمتر نباشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره اینکه اگر مشاور املاک کمیسیون رارعایت نکرد چه اقداماتی انجام می‌شود؟ گفت: قانون‌گذار، اخطار، پلمب و سایر تنبیهات را در این موارد تعیین کرده است. حدود ۵۰ درصد کارهای ما به صورت نیابتی انجام می‌شود که در این زمینه منع شده‌ایم ولی نسبت به این مساله معترض هستیم و امیدواریم در قوه قضاییه حل شود.

سامانه خودنویس در آینده رضایتبخش نخواهد بود

وی درباره سامانه خودنویس و کاتب گفت: هیچکدام از سامانه‌ها قرار نیست حذف شود اگرچه معتقدم تعدد کارها مردم را دچار مشکل و سردرگمی خواهد کرد. باید یک سامانه واحد باشد و مردم تکلیفشان را بدانند. در سامانه کاتب فقط مشاوران املاک ورود می‌کنند که شناسه صنفی از طریق سامانه نوین شناسایی می‌شود. ولی در سامانه خودنویس در این بخش که متعاملین می‌توانند خارج از مشاوران املاک قرارداد انعقاد کنند در آینده رضایتبخش نخواهد بود.

گودرزی ادامه داد: ما با هر سامانه‌ای که مردم با آن راحت‌تر هستند موافقیم که به نظر می‌رسد سامانه کاتب در آینده اینگونه خواهد بود. نظر شخصی من این است که وقتی در سامانه خودنویس به مردم دسترسی می‌دهیم علاوه بر اینکه حقوق دولت ضایع می‌شود به افزایش مشکلات حقوقی دامن می‌زند.

خرید و فروش مسکن برای اتباع ممنوع است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره ورود دولت به ساماندهی اتباع خارجی گفت: اولا بگوییم که اغلب اتباع انسان‌های خوبی هستند و افراد معتقد و نخبه هم در بین آنها نیست اما باید به آنها سر و سامان داده شود. باید اتباع حتما شناسه یکتا آنها در یک جایی مشخص شود و شناسایی شوند. خرید و فروش مسکن برای اتباع ممنوع است. معمولا اینها قراردادهای اجاره به صورت دستی منعقد می کنند که این هم تخلف است. برای این موضوع با دایره کفالت، وزارت کشور و نیروی انتظامی همکاری می کنیم تا در این زمینه هم به سر و سامان برسیم.

گودرزی بیان کرد: اتباع معمولا از طرق کسانی که امین آنها هستند قراردادها را به نام افراد ایرانی منعقد می‌کنند. اگر مساله ساماندهی حل شود دیگر نیازی به این نیست که قرارداد به نام افراد دیگری منعقد شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز گفت: تا کنون ۲۵۰۰ واحد غیرمجاز شناسایی و پلمب شده است. در شش ماهه ابتدای سال حدود ۸۰۰ دفتر املاک غیرمجاز را پلمب کرده ایم. ما نسبت به پلمب دفاتر بدون پروانه اقدام می‌کنیم اما از طرف دیگر متعاملین در سامانه خودنویس، خارج از دفاتر املاک، قرارداد منعقد می‌کنند. اگر این رفتار ادامه پیدا کند اقدامات آموزشی و زیرساختی برای صدور پروانه کسب مفهوم خود را از دست می‌دهد. دو نفر همدیگر را پیدا می کنند و قرارداد می‌بندند. بنابراین ما دسترسی به این موارد نداریم و هیچ نظارتی بر آن نخواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 506112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =